وقتی اسم فستفود به گوشمون میخوره، معمولاً به چیزهایی مثل همبرگر، پیتزا، سیبزمینی سرخکرده و نوشابه فکر میکنیم. اما برندهای بزرگ دنیای فستفود، همیشه دنبال راههایی هستن تا مشتریها رو با محصولات جدید غافلگیر کنن؛ حتی اگر این غافلگیری، عجیب، خندهدار یا حتی مشمئزکننده باشه!
در این مقاله میخوایم با هم چند مورد از عجیبترین غذاهایی که واقعاً توسط رستورانهای بزرگ فستفود در نقاط مختلف جهان عرضه شدن رو بررسی کنیم. بعضی از این غذاها فقط یک شوخی به نظر میرسن، اما واقعاً ساخته شدن، فروخته شدن و حتی طرفدار هم داشتن!
این غذاها واقعا وجود داشتند و شاید هنوز هم هستند!
در ارائه انواع غذاهای فست فودی، خلاقیت به خرج دادن حرف اول را میزنه! چون غذاهای فست فودی این امکان را فراهم می کنن که بشه طعمها و شکلهای جدیدی خلق کرد!
۱. پیتزای با لبه هاتداگی – ترکیب پیتزا و سوسیس در یک لقمه
رستوران Pizza Hut در برخی کشورها (از جمله کره جنوبی و انگلستان) تصمیم گرفت لبه پیتزا رو از حالت ساده خارج کنه و با هاتداگهای کوچک پر کنه! بله درست خوندید: لبه پیتزا، بهجای نان خالی، با هاتداگ پر میشد و حتی با سس خردل سرو میکردن تا حس ساندویچ کامل رو به خوردن پیتزا اضافه کنن.
این پیتزا، بیشتر شبیه یک غذای دوگانه بود: وسط پیتزا، و دورش چیزی شبیه پیراشکی سوسیس. بعضیها عاشقش شدن، بعضیها ازش فرار کردن. اما بدون شک یکی از عجیبترین ایدههای فستفودی بوده.
۲. لاته با طعم بال مرغ سوخاری (Buffalo Latte)
کافیشاپ معروف کانادایی Tim Hortons در یک اقدام عجیب در سال ۲۰۱۷، نوشیدنی جدیدی معرفی کرد: لاته با طعم سس بال مرغ (Buffalo Sauce)!
تصور کنید در حال نوشیدن قهوه شیرین هستید، ولی در عین حال، یک طعم تند و تیز از سس بال مرغ هم وارد دهانتان میشود. این ترکیب واقعاً با عقل جور درنمیاومد، ولی برای مدت کوتاهی در چند شعبه به فروش رسید. البته خیلی زود هم از منو حذف شد!
۳. ساندویچ مکانچیتوس (Mac n' Cheetos)
Burger King همیشه برای محصولات عجیب شناخته شده، و Mac n' Cheetos یکی از خاصترینهاست. در این غذا، ترکیب محبوب ماکارونی و پنیر آمریکایی (Mac & Cheese) بهصورت سرخشده و پوشیدهشده با پودر نارنجی چیتوز عرضه شد.
این لقمهها هم ترد بودن، هم پنیری، و هم تند! ترکیبی از اسنک و غذای کامل. خیلیها گفتن با وجود عجیببودنش، خوشمزه هم بود. اما مثل اکثر غذاهای فصلی، بعد از مدتی ناپدید شد.
۴. Double Down – ساندویچ بدون نان!
KFC در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت نان رو بهکلی حذف کنه! نتیجهاش؟ دبل دان.
این غذا از دو تکه فیله مرغ سرخشده درست شده بود که بینشون پنیر و بیکن قرار میگرفت. عملاً یک ساندویچ بدون نان، با مرغ بهجای نان! برای عاشقان گوشت، این یک رؤیا بود. اما برای رژیمگیرندهها، کابوس!
۵. نودل اسپاگتی با برند مکدونالد – مکاسپاگتی!
در فیلیپین، مکدونالد بهجای سیبزمینی سرخشده، پاستا سرو میکنه! پاستایی با سس قرمز شیرین و پنیر رندهشده. این غذا بهقدری محبوب شده که هنوز هم در منوی مکدونالد فیلیپین وجود داره.
۶. Whopperito – ترکیب برگر و بوریتو
Burger King در حرکتی جسورانه، مواد داخل Whopper معروف خودش رو داخل یک تورتیلا پیچید و نامش را گذاشت "Whopperito". همون مزه برگر کلاسیک، ولی با ظاهر یک بوریتوی مکزیکی!
برای کسانی که هم عاشق برگر بودن و هم بوریتو، این یک انتخاب ایدهآل بود. اما ترکیب سس مخصوص و پنیر مذاب درون نان ذرت، برای بعضیها زیادی سنگین بود.
۷. Donut Breakfast Sandwich – دونات صبحانهای!
رستوران Dunkin’ Donuts تصمیم گرفت صبحانه کلاسیک آمریکایی رو با شیرینی ترکیب کنه. حاصلش؟ ساندویچی متشکل از یک دونات شکرپوش، تخممرغ، پنیر و بیکن!
این ساندویچ، تعادل بین شیرینی و شوری رو هدف گرفته بود، ولی خیلیها گفتن مزهاش خیلی عجیب و حتی غلیظ بود. هنوز هم بعضی شعبهها گهگاه این محصول رو احیا میکنن.
۸. Naked Chicken Chalupa – تاکوی بدون نان
Taco Bell هم در رقابت عجیبسازی غذاها عقب نموند. اونها بهجای تورتیلا از یک تکه مرغ سرخشده بهعنوان لایه بیرونی استفاده کردن. یعنی در واقع تاکویی با پوسته مرغ درست کردن که داخلش کاهو، پنیر و سس قرار داشت.
ظاهر این غذا شبیه چیزی بود که در یک آزمایشگاه ساخته شده! ولی مشتریها کنجکاو بودن، و این محصول برای مدت کوتاهی محبوب شد.
۹. Cheetos Chicken Sandwich – مرغ چیتوزی KFC
ترکیب مرغ سوخاری با چیتوز؟ KFC این ایده رو در سال ۲۰۱۹ عملی کرد. ساندویچی شامل فیله مرغ، پودر چیتوز نارنجی، و یک سس مخصوص تند و شیرین.
این غذا نهتنها عجیب بود، بلکه از نظر رنگ هم جیغ بود! ولی برای طرفداران چیتوز، تجربهای خاص و متفاوت بود.
چرا برندهای فستفود غذاهای عجیب میسازن؟
حالا که این همه مثال از غذاهای عجیب دیدیم، ممکنه از خودمون بپرسیم: چرا اصلاً همچین چیزهایی تولید میشن؟ پاسخ ساده است:
- جلب توجه در شبکههای اجتماعی: غذاهای عجیب وایرال میشن، عکسشون دستبهدست میچرخه، و برند در ذهنها میمونه.
- جلب کنجکاوی مشتری: همه میخوان یه بار امتحان کنن ببینن مزهاش چطوریه.
- تنوع و تجربه متفاوت: مشتریهایی که همیشه چیز جدید میخوان، عاشق این نوع آیتمها هستن.
- بازار آزمایشی: خیلی از این محصولات فقط بهصورت آزمایشی یا فصلی عرضه میشن تا برند بفهمه چی جواب میده و چی نه.
نتیجهگیری
دنیای فستفود فقط به برگر و پیتزای ساده محدود نمیشه. خلاقیت بعضی وقتها باعث ساخت ترکیبهایی میشه که از نظر منطقی شاید عجیب باشن، ولی همین عجیببودن، باعث جذب مخاطب میشه.
شاید بعضی از این غذاها هیچوقت به کشور ما نرسیده باشن، ولی بدون شک در تاریخ فستفود، جای خاصی دارن. اگر روزی یکی از این غذاها دوباره به منوها برگشت، شاید بد نباشه یکبار امتحانشون کنیم – فقط برای تجربه!