چوریتسو چیست؟ هر آنچه که باید از سوسیس چوریتسو بدانید

چوریتسو چیست؟ چوریتسو (Chorizo) نوعی سوسیس است که به عنوان یکی از خوراکی‌های پرکاربرد در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ترکیبات این سوسیس اصلی‌ترین مواد شامل سبزیجات، گوشت خرد شده و ادویه‌ها هستند. طعم و مزه ویژه این سوسیس ممکن است به دلیل استفاده از ادویه‌های متنوع و مختلف مانند پاپریکا و سیر باشد. علاوه بر این، وجود خمیر خرد شده گوشتی در تهیه این سوسیس به بهبود طعم و عطر آن کمک می‌کند. چوریتسو معمولا در آشپزی اسپانیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این نوع سوسیس به طور خاص در غذاهای مختلف مانند پائلا (یک غذای اسپانیایی که از برنج، گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود)، گازپاچو (یک نوع سوپ سرد اسپانیایی) و تاپا (یک غذای اسپانیایی که مخلوطی از موادی مانند گوشت و سبزیجات است) وجود دارد. در این مقاله علاوه بر معرفی کامل چوریتسو به عنوان یکی از ترکیبات خوراکی پرطرفدار، به مهم‌ترین غذاهای تهیه شده با چوریتسو می‌پردازیم.

چوریتسو چیست؟

علاقه به استفاده از فست فودها با گذشت زمان در میان افراد گسترش می‌یابد. تنوع بالای فراورده‌های غذایی مختلف که به عنوان فست فودها شناخته می‌شوند، این نوع غذاها را به خوراک‌هایی محبوب و پر استفاده تبدیل کرده است. سوسیس‌ چوریتسو یا چوریزو (Chourico) نیز از پرطرفدارترین انواع سوسیس‌ها است که طعم خاص‌ و تند آن در مقایسه با سایر انواع سوسیس‌، ذائقه‌‌های مختلف را جذب می‌کند. مراحل تهیه و فرآوری چوریتسو متفاوت از سوسیس‌های معمولی است. این سوسیس اسپانیایی-پرتغالی، ترکیبی از گوشت پرچرب و ادویه‌های مخصوص مانند پاپریکای دودی، سیر، نمک و فلفل است و با طعم تند و خاص خود، به عنوان غذایی ایده‌آل جایگاهی ویژه در میان مردم کشورهای مختلف یافته است. سوسیس چوریتسو در برخی کشورها مانند کشورهای اروپایی با گوشت خوک تهیه می‌شود اما در بعضی کشورهای دیگر مانند کشور ما، این فراورده گوشتی را از گوشت گوسفند تهیه می‌کنند. سوسیس چوریزو یا چوریتسو از اجزای اصلی فست فودهایی مثل پیتزا چوریتسو، اسنک، ساندویچ و چوریتسو برگر است.

پیشینه سوسیس چوریتسو

همانطور که گفته شد، سوسیس چوریتسو غذایی محبوب و معروف است که معمولا به صورت سوسیس نیمکتی در بازارها و رستوران‌ها به فروش می‌رسد. سوسیس چوریتسو با استفاده از گوشت گاو، گوسفند یا خوک و به همراه طعم دهنده‌هایی نظیر سیر، دارچین، فلفل قرمز و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود. این سوسیس غالبا در کنار شیرینی‌ها و سس‌های متنوع در قالب پیتزا چوریتسو، برگر چوریتسو و ... سرو می‌شود. چوریزو واژه‌ای به معنای "شیوه نگهداری گوشت در لایه‌ای از روده حیوانات" است و از سال 1726 در فرهنگ لغات اسپانیا جای گرفته است. علاوه بر این باید یادآوری کرد که تهیه سوسیس چوریتسو به دوران روم باستان برمی‌گردد و دارای قدمت طولانی است. پیشینه و تاریخچه طولانی پخت و سرو سوسیس چوریتسو نشان می‌دهد که در طی سال‌ها، سوسیس چوریتسو به یکی از غذاهای محبوب در سطح جهانی تبدیل شده است و مورد استقبال قرار گرفته است. در کشورها و فرهنگ‌های مختلف، طرز پخت سوسیس چوریتسو با تغییرات کوچکی همراه است؛ با این وجود محبوب‌ترین و پرکاربردترین دستور تهیه سوسیس چوریتسو به کشورهای اسپانیا و مکزیک معروف است.

چوریتسو چیست

ارزش غذایی چوریتسو

چوریزو به عنوان غذایی حاوی کالری، چربی، سدیم و کربوهیدرات بالا، خوراکی کامل با ارزش غذایی چشمگیر محسوب می‌شود. برای آن دسته از افراد که رژیم غذایی خاص داشته و برای مصرف غذاهای چرب با ممنوعیت‌هایی مواجه هستند، مصرف کنترل نشده سوسیس چوریتسو مناسب نیست. با این وجود افرادی که برای کاهش وزن و تناسب اندام تحت رژیم کتوژنیک قرار دارند، مصرف این نوع سوسیس ممنوعیت خاصی ندارد. کتوژنیک برنامه‌ای مبتنی بر استفاده از پروتئین‌ها و چربی‌ها و محدودیت مصرف کربوهیدرات‌ است. در این رژیم غذایی، چربی‌ها به جای کربوهیدرات‌ها به مصرف می‌رسند‌. به این ترتیب کبد به اجبار از چربی‌های ذخیره شده استفاده کرده و آن‌ها را به قند برای سوخت ‌و‌ساز بهتر تبدیل می‌کند. خوردن سوسیس چوریتسو هم به شکل گریل شده و هم به صورت سرخ شده، در روند رژیم کتوژنیک اختلال ایجاد نکرده و دارای ارزش غذایی مناسب است.

انواع سوسیس چوریتسو

ترکیب پایه‌ای سوسیس چوریتسو در انواع دستورهای پخت این خوراک مشترک هستند‌. با این وجود ممکن است برخی مواد افزودنی داخل غذا یا شکل ظاهری چوریزو در زمان سرو تفاوت‌هایی را در آن‌ها به وجود بیاورد. در انواع شکل‌ها و مدل‌های سوسیس چوریتسو از سبزیجات خوشبو و ادویه‌های خوش طعم استفاده می‌شود. همچنین استفاده از گوشت تازه با بافت نرم و سبک در افزایش جذابیت طعم غذا موثر است. از میان انواع سوسیس‌های چوریتسو، موارد زیر جزء پرطرفدارترین مدل‌ها هستند:
 

  • چوریتسو ساده
  • چوریتسو حلزونی
  • چوریتسو دودی
  • چوریتسو قلمی
     

چوریتسو حلزونی به عنوان یکی از پرطرفدارترین مدل‌های سوسیس چوریتسو در ایران با استقبال زیادی مواجه شده و در انواع پیتزاها و برگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود تفاوت‌هایی که در میان انواع مدل‌های سوسیس چوریتسو وجود دارد، اصالت این خوراک خوش طعم به استفاده از ادویه‌های تند در ترکیبات غذا است. رنگ قرمز سوسیس در انواع مدل‌های چوریزو نیز به دلیل وجود فلفل قرمز و ترکیب سایر ادویه‌ها در مواد این خوراک است‌.

انواع چوریتسو

چوریتسو با سوسیس‌های معمولی چه فرقی دارد؟

در این بخش به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های سوسیس چوریتسو با سایر سوسیس‌ها می‌پردازیم:
 

  • بافت سوسیس چوریزو در مقایسه با سوسیس‌های دیگر متراکم‌تر و سفت‌تر است.
  • چوریتسو نسبت به سوسیس‌های دیگر چرب‌تر است.
  • در حالی که سایر یوسیس‌ها مثل هات داگ، رنگی روشن (نزدیک به صورتی) دارند، رنگ سوسیس چوریتسو به دلیل استفاده از ادویه‌ها و مواد مخصوص، تیره‌تر و قرمزتر است.
  • وجود مقادیز زیاد ادویه‌‌های مخصوص در ترکیبات چوریتسو باعث ایجاد طعمی قوی‌، تند و مطلوب در این نوع سوسیس شده و مزه آن را نسبت به سایر سوسیس‌ها متمایز می‌کند.
  • تنوع طعم سوسیس چوریتسو به دلیل استفاده از مقادیر مختلف ادویه در ترکیبات آن نسبت به دیگر سوسیس‌ها بیشتر است.
  • استفاده از شیوه خاص فرآوری گوشت و روش طبخ پیچیده چوریتسو باعث شده است که سطح قیمت این سوسیس نسبت به سایر سوسیس‌های رایج بیشتر باشد.
  • در حالی که بسوسیس‌های معمولی در اکثر کشورها غالبا داخل پلاستیک پیچیده شده و به مشتری عرضه می‌شوند، سوسیس چوریزو با برخورداری از شیوه سرو و عرضه منحصر به فرد، درون روده گوسفند پیچیده می‌شود.

نحوه مصرف چوریتسو

سوسیس چوریتسو را می‌توان هم به صورت کبابی و گریل شده و هم به شکل سرخ شده در تهیه انواع ساندویچ، برگر و پیتزا به کار برد. بهتر است برای حفظ ارزش غذایی، بخبود کیفیت و اطمینان از سالم‌‌ بودن غذا از روش طبخ گریل یا کبابی کردن چوریتسو بهره بگیرید. با این وجود طعم، عطر و رنگ سوسیس چوریتسو هم در حالت سرخ شده و هم در سایر حالت‌خای گریل شده، دودی، خشک شده و حتی خام فوق ‌العاده‌ است و توجه و رضایت مصرف کنندگان را به دنبال دارد. برای ایجاد تنوع هر چه بیشتر در عطر و طعم چوریتسو می‌توان این نوع سوسیس را به همراه تخم ‌مرغ سرو کرد. ترکیب چوریتسو و تخم مرغ نیمرو به خصوص برای وعده صبحانه بسیار مقوی و مناسب است. علاوه بر این، طبخ سوسیس چوریتسو به همراه انواع سبزیجات پخته و خام نیز ضمن ایجاد طعمی بی‌نظیر در غذا به هضم و جذب هر چه بیشتر آن‌ کمک می‌کند. گرچه سوسیس چوریزو در ایران معمولا به شکل ساندویچ و پیتزا سرو می‌شود اما در سایر مناطقبا توجه به طعم، عطر و مقدار ادویه‌ به کار رفته در ترکیبات این سوسیس، از آن به ‌عنوان چاشنی در کنار سالاد، تاکو، پاستا، سیب‌زمینی و سوپ استفاده می‌کنند.

چوریتسو در مناطق مختلف به چه صورت تهیه می‌شود؟

برای پخت سوسیس چوریزو روش‌های مختلفی وجود دارد و این غذا در کشورها و مناطق مختلف به شیوه‌های گوناگون طبخ می‌شود.

  • چوریتسو اسپانیایی: در این کشور برای تهیه چوریتسو به طور معمول از ترکیب گوشت چرخ‌ کرده تازه، گوشت خام خوک، ادویه پاپریکای دودی با طعم تند یا شیرین و سبزیجات خوش عطر استفاده می‌شود. سوسیس‌های چوریتسوی اسپانیایی به دلیل طعم و عطر ویژه در انواع کشورها و به خصوص آمریکا طرفداران زیادی دارد.
  • چوریتسو مکزیکی: چوریسو تهیه شده با گوشت دودی‌ خوک بالاترین فروش و بیشترین طرفدار را دارد. در روش مکزیکی پخت این غذا از فلفل قرمز، سرکه و گوشت خوک یا سایر گوشت‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این به منظور افزایش طعم تند آن در زمان سرو، مقدار زیادی فلفل داخل گوشت مخلوط می‌کنند. به این ترتیب وقتی غذا به طور کامل آماده می‌شود، طعمی بسیار تند دارد.
  • چوریتسو ایرانی: با توجه به ممنوعیت استفاده از گوشت خوک در ایران، برای تهیه چوسیس چوریتسو ایرانی از گوشت گوسفند یا گاو استفاده شده و دستور پخت اسپانیایی آن به کار گرفته می‌شود. چوریزو در ایران به عنوان یکی از خوش طعم‌ترین فست فودها شناخته می‌شود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید